یادی از سانحه سقوط توپولوف در خرم آباد

ساعت ۷:۰۴ صبح سه‌شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۰ پرواز ۹۵۶ شرکت “ایران‌ ایرتور” از نوع توپولف ۱۵۴ و به علامت ثبت EP-MBS با ۱۰۷ مسافر و ۱۲ خدمه فرودگاه مهرآباد را به مقصد خرم‌آباد ترک می‌کند.

به گزارش ایران حادثه ساعت ۷ و ۳۲ دقیقه‌، پرواز ۹۵۶ پس از ترک هلدینگ جنوب غربی فرودگاه خرم‌آباد بر روی قوس ۱۱ مایل (‌۱۱DME ARC‌) از سمت جنوب به شمال‌، تقرب به باند ۱۱۱ را آغاز می‌کند.

هواپیما در ارتفاع ۹ هزار پایی است و به محض رسیدن به زاویه ۲۶۵ درجه نسبت به دستگاه کمک ناوبری VOR باید به سمت راست گردش نماید تا در راستای باند ۱۱ و رو به شرق جغرافیایی قرار بگیرد. هواپیما از راستای باند ۱۱ در فاصله ۱۱ مایلی فرودگاه عبور می‌کند اما گردش به راست نکرده و همچنان به سمت شمال ادامه مسیر می‌دهد.
۳ مایل به شمال منحرف شده که ناگهان هواپیما در ارتفاع ۹ هزار و ۱۰۰ پایی با قله‌ی ۱۰ هزار پایی سفید‌کوه واقع در تنگه گُلیج و منطقه چگنی برخورد می‌کند.
معدن‌داران و روستاییان اهالی بخش چگنی در دور افتاده‌ترین منطقه حوالی جاده “خرم‌آباد – کوهدشت” دقایقی بعد از ناپدید شدن هواپیمای مسافربری، خود را به پاسگاه انتظامی سرآسیاب رساندند. آنان به مأموران اطلاع دادند هواپیمایی را در آسمان روستا دیده‌اند که در هوای مه‌آلود با صخره‌ها برخورد کرده است و پس از انفجار شدید متلاشی شده و سقوط کرده است. در زمان بروز سانحه وضعیت هوا و دید مناسب نبوده اما در عملکرد دستگاه‌های کمک ناوبری و ارتباطی فرودگاه و هواپیما هیچ ایرادی وجود نداشته است.
گروه نجات هوانیروز از ساعت ۱۰ صبح روز  سه‌شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۰ فعال شد تا بتواند محل سانحه و سقوط هواپیما را پیدا کند. در این خصوص از پایگاه مسجد‌سلیمان ۲ فروند بال‌گرد و کرمانشاه یک فروند بال‌گرد به محل پرواز کردند، ولی به علت بدی هوا به پایگاه‌های خود برگشتند.
همچنین یک بالگرد از اصفهان به محل سانحه حرکت کرد ولی در حوالی خرم‌آباد علی‌رغم پرواز یک ساعت و نیمه و توده هوا نتوانست عبور کند و به اصفهان بازگشت.
در همین راستا نیروهای تیپ ۲ لشگر ۸۴ خرم‌آباد از جمله تکاوران به محل سانحه حرکت کردند، ولی به علت صعب‌العبور بودن ارتفاعات با وجود این‌که با دوربین از فاصله دور محل سقوط را شناسایی کرده‌اند، نتوانسته خود را به محل برسانند.
عملیات جست‌وجو و یافتن اجساد قربانیان به علت سرما و بدی هوا در این روز امکان‌پذیر نشد.

 مرگ سرخ بر سینه‌ی سفیدکوه

 
مسؤول عملیات سانحه پرواز ۹۵۶ تهران – خرم‌آباد به خبرنگاران گفت: از نخستین ساعات حادثه ۳ گردان از لشگر ۸۴ به ارتفاعات سفید‌کوه نزدیک شدند و حدود ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه توانستند از فاصله بسیار دور قسمتی از لاشه هواپیما را که شامل دم هواپیما و چرخ بود، پیدا کنند.
سرانجام بعداز ۲ روز، هوای خرم‌آباد صاف و آفتابی شد تا از نخستین ساعات صبح پنج‌شنبه ۲۵ بهمن‌ماه تلاش برای انتقال اجساد قربانیان سانحه هوایی آغاز شود.
۲ فروند بالگرد متعلق به سپاه و هلال احمر در منطقه به پرواز درآمدند، اما لحظاتی بعد خبر رسید که هنوز شرایط جوی در ارتفاعات برای استفاده از بالگردها برای امدادرسانی مساعد نشده است. این بار آسمان صاف و آفتابی بود، اما وزش باد، این امکان را از گشت‌زنی بالگردها گرفته بود.
حدود ۴۰۰ نفر از کوه‌نوردان و صخره‌نوردان ممتاز کشور همراه با نیروهای نظامی و انتظامی به تلاش بی‌وقفه خود ادامه دادند. شب قبل از آن، یک گروه از صخره‌نوردان تا صبح را در ارتفاعات سپری کردند.
معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان از وجود همه امکانات لازم برای امداد‌رسانی گفت و این که در اثر برخورد شدید هواپیما با کوه، اجساد سوخته و متلاشی شده‌اند.
تا ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه هنوز هیچ‌کدام از ۶ فروند هلی‌کوپتر امدادی به خاطر وزش باد موفق به پرواز نشده بودند. اما مسؤول کمیته اطلاع‌رسانی ستاد حوادث غیرمترقبه اعلام کرد ساعت ۹ و ۴۰ دقیقه صبح روز پنج‌شنبه نخستین سورتی پرواز بالگردها به سمت محل حادثه به پرواز درآمدند.
طی ۲ سورتی پرواز ۱۲ نفر از نیروهای امدادگر که عمدتاً تکاورهای کلاه‌سبز بودند در محل حادثه پیاده شدند. اما هوا همچنان سر ناسازگاری داشت. یکی از بال‌گردها در شرایط بد هوا و پایین بودن ابرها در ارتفاعات رازان و پس از ۲۰ دقیقه به جای محل تعیین شده، مجبور به فرود اجباری در جای دیگری شد.
فرمانده تیم امدادرسانی اصفهان نیز به علت طوفانی بودن هوا مجبور شد در بین راه “دورود- خرم‌آباد” به دورود باز گردد. همچنین هزاران نفر از مردم لرستان و به ویژه مردم خرم‌آباد با هدف کمک‌رسانی در بخش دامنه سفیدکوه چگنی جمع شدند اما محمد رضایی معاون سیاسی‌امنیتی استانداری لرستان از آن‌ها درخواست کرد که از حضور در منطقه خودداری کنند زیرا به دلیل سخت‌گذر بودن منطقه، حضور آن‌ها سبب اخلال در کار امدادگران می‌شد.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران ایرتور نیز در این خصوص گفت: هواپیمای توپولوف ۱۵۴ که در مسیر تهران ـ خرم‌آباد سقوط کرد، از نظر فنی در سلامت کامل بود و بعد از تحویل آن به ایران تنها مدت ۱۴ روز با ۸۰ ساعت پرواز معادل ۷۵ نشست و برخاست داشت.
“عباس پورمحمدی” روز پنج‌شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۸۰ اظهار داشت: هواپیمای سانحه‌دیده ساخت سال ۱۹۹۱ میلادی و تا قبل از تحویل به شرکت ایران ایرتور ۱۲ هزار و ۶۱۰ ساعت عملیات پروازی انجام داده بود.
وی تاکید کرد: میانگین زمان پرواز برای هواپیماهای توپولوف در صورت انجام تعمیرات فنی و اساسی تا ۳۵ هزار ساعت است.
پورمحمدی با درخشان خواندن کارنامه مرحوم “پرویز احمدی‌فر” خلبان هواپیمای توپولوف پرواز شماره ۹۵۶ افزود: کاپیتان احمدی‌فر بیش از ۱۰ هزار ساعت سابقه پرواز با هواپیماهای مختلف از جمله بوئینگ را داشت و با ۱۵۰۰ ساعت سابقه پرواز با توپولوف و ۵۰۰ ساعت فرماندهی ارشد این نوع هواپیما، دارای گواهی‌نامه پروازی و پزشکی درجه یک معتبر و به‌روز بود.
در بین سرنشینان این هواپیما ۴ نفر اهل کشور اسپانیا حضور داشتند که برای عقد قرارداد با شرکت پرس به خرم‌آباد عزیمت نمودند و همچنین جمعی از مسوولان و مهم‌تر از آن، چندین پزشک متخصص و تعدادی از اساتید دانشگاه‌های لرستان نیز حضور داشتند که فقدان آن‌ها غم بزرگی بر دوش مردم لرستان خصوصاً خرم‌آباد نهاد.
امیر سرتیپ دوم “احمدرضا پوردستان” فرمانده لشگر ۸۴ خرم‌آباد نیز روز پنج‌شنبه ۲۵ بهمن‌ماه در این خصوص گفت: از آن‌جا که هوا رو به تاریکی است و در این منطقه حیوانات وحشی و درنده زیاد است، دستور داده‌ایم برای حفاظت از اجساد، چند اکیپ تا حد ممکن به محل سانحه نزدیک شده و تا صبح علاوه بر روشن کردن آتش اقدام به تیراندازی کنند، تا بدین‌وسیله اجساد تا صبح از گزند حیوانات وحشی در امان بمانند و بقیه عملیات را در هوای روشن و مساعدتری ادامه دهیم و بتوانیم اقدام به تخلیه اجساد کنیم.
به علت سختی مسیر و بدی آب‌وهوا عملیات جمع‌آوری اجساد و لاشه هواپیما بیش از یک هفته زمان برد و بعد از گذشت ۱۱ روز جعبه سیاه هواپیما توسط یکی از نیروهای سپاه پیدا و تحویل مقامات شد.
پس از بررسی، سازمان هواپیمایی کشور اشتباه انسانی (خلبان) را عامل اصلی بروز این حادثه اعلام کرد.
فرودگاه خرم‌آباد در منطقه‌ای کوهستانی واقع گردیده است‌. چند سال بعد از این سانحه‌، دستگاه فرود بدون دید موسوم به ILS در این فرودگاه نصب و راه‌اند‌ازی شد. لذا وجود موانع و ارتفاعات در اطراف فرودگاه می‌توانست موجب عدم دریافت امواج ارسالی از دستگاه‌های کمک ناوبری فرودگاه و بروز این سانحه باشد.
به هر حال با این اتفاق ناگوار، شماری از نخبگان، پزشکان و مدیران باتجربه‌ی لرستان که می‌توانستند تا سال‌ها منشاء خدمات شایانی به مردم این دیار باشند، در این حادثه‌‌ی ناگوار از بین رفتند.

13 سال از حادثه سقوط هواپیمای خرم‌آباد گذشت + اسامی جان‌باختگان                         باند قدیم فرودگاه خرم‌آباد (اواخر دهه ۸۰)

 
اسامی ۱۱۷ مسافر سانحه سقوط هواپیمای توپولف ۱۵۴ خرم‌آباد که صبح روز سه‌شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۰ با پرواز شماره ۹۵۶ از سرای فانی به دیار باقی پرواز کردند (به ترتیب حروف الفبا – نام خانوادگی) عبارت بود از:

غلامرضا اخیانی
حسن آزاد
محمدحسین امیریوسفی (معاون عمرانی استانداری لرستان)
زهرا امیدی
13 سال از حادثه سقوط هواپیمای خرم‌آباد گذشت + اسامی جان‌باختگاناحمدرضا اسکندری
فاطمه انصاری
شهرزاد اکوان
رضا افتخاری
حسن ابدی
سید محمدتقی امامی‌میبدی (دکتر)
سید مصطفی اسماعیل‌نژاد
غلامرضا آقاخانی
سیدابراهیم اصغرزاده (فیلمساز)
شیدا آریا
حسین اورکی‌مهدی
حسین اکبربیک‌خراسانی
ادمن بابان
نغمه بهارلو (همسر مرحوم سعید هاشمی)
محمد بخردی
بختیار بیدقی
منور بابایی
خشایار بیرانوند
حمزه بیگدلی
محمدحسن(مکه) بهادری‌طولابی
بهمن پرنیان
صدیقه پاکان
غلامرضا پیغمبری‌اسکوئی
محمدرضا پورمنافی
هوشنگ تورانی‌ام‌آباد
معصومه ترابی  (پزشک)
واحد تیمور‌پور
کوروش تافته
محمدرضا جمالی‌نیا
سید حسن جلال‌الحسینی (الفیده)
سید محمد جعفری‌نژاد
ناصر جبل‌عاملی
افشین جمالی
کبری حجاریان (همسر مرحوم کریم منصوری)
سید جمال حسینی
حسین حبیب‌پور دیزج
علی حسین‌نیا
علی حمیدی  (دکتر)
سعید حاج‌زوار
حسین حاریابی‌دوست
مهرداد خشنود شریعتی
شهاب‌الدین خلیفه
قباد خزائی
حسین دهقان‌نژاد
شهاب دیلفانیان (مدیر عامل شرکت پرس لرستان)
فاطمه درویش
محمود‌رضا زارع
عباس رجبی‌ابهری
محمد رشدی‌نوید
سینا رنجبر       (دکتر)
طاهره زهتاب      (دکتر)
بهروز سنبلی
حسن سحرخیز
مصطفی شکری
داود شاه‌محمدی
هوشنگ شفیع‌ها
فرید صالحی‌لرستانی
افروز صادقی‌ضیاگاه
عبدالرسول صامت
توران طرحانی   (همسر مرحوم کاووس مجیب)
ناصر علی‌اکبریان
اکرم عبدالوندی
مهرداد عزالدین
رضا فلاح‌کهن
ساسان فولادی    (دکتر)
سیدعلی فتحی
حسن فراز
جابر فرزانه‌یزن‌آباد
عباس کوهی‌نژاد
قدرت‌الله کردرانی
فرج‌الله کریمی
بهادر کریمی
امیر کاکاوند‌ملایر
علی کاکاوند‌ملایر
هوشمند لایقی
سعید میرزاپور
اسماعیل مرادیان
مصطفی مختاری
کریم منصوری  (وکیل دادگستری)
تقی میرزاخانی
سعید محمدرفیع
یوسف مرادخان‌قراجلو
سیدابراهیم موسوی
سعید منتقم (مدیر کل مسکن و شهرسازی لرستان)
علی محسنی
کاووس نجیب  (همسر مرحوم توران طرحانی)
میرعبدالله تقی‌پورنمین
علی نادری
محمدناصر فرهانیه
علی‌رضا واثقی
سعید هاشمی (مدیر تحقیقات صدا و سیمای مرکز لرستان)
علی‌رضا هاشمی (فرزند خردسال سعید هاشمی)
مهدی هراتی
مهناز هاشم‌پور
کوکب یارپزشکان (همسر سیدحسن جلال‌الحسینی)
فرحناز یوسفی
عشرت یادگاری
جوسکبا میرنا آرکو آگاسولاک (تبعه کشور اسپانیا)
خوان کارلوس کولکو چیدنیگل (تبعه اسپانیا)
زئوس ماریا دلازابو لارین (تبعه اسپانیا)
ژولیو ایبارا پوستار (تبعه اسپانیا) (۱)
________________________________
اسامی کادر پرواز:
پرویز احمدی‌فر (خلبان)
ثامر زهیری (کمک خلبان)
فرهاد علی‌بیگی‌ممقانی (مهندس پرواز)
تئودور کاراواس (مهندس پرواز) اهل کشور ازبکستان
عباس سعید‌زیرک (سرمهمان‌دار)
علی یوسفی (مهمان‌دار)
حسین گودرزی (مهمان‌دار)
مریم تاجر‌بادامچی (مهمان‌دار)
محدثه نخلستانی (مهمان‌دار)
جواد رزاقی (گارد امنیت)
اکبر غنی‌زاده (گارد امنیت)
مسعود پاک‌نیت (گارد امنیت)
روح‌شان شاد باد
 
تدوین: رضا جایدری/ پایگاه خبری یافته
0 پاسخ

ارسال یک پاسخ

می خواهید در گفتگو ها شرکت کنید؟
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی را وارد کنید: *